SEWING - POT HOLDER

Thursday, December 14, 2017
Kalau korang ada pot holder yang dah reput macam ni.. Apa perlu dibuat??  Apa lagi.. ganti baru lah kan.. 
Ni pula projek beberapa minggu lepas.  Nyaris lupa nak post kat sini.  Kalau nak beli, belambak-lambak ada jual pot holder ni kan.  Murah-murah plak tu...

Tapi bagi saya, kalau dah ada barang-barangnya, jahit aje lah sendiri.  Memang memakan masa, memenatkan semua tu, tapi boleh juga saya perbaiki skill menjahit yang memang tak seberapa ni.  Agak struggle jugak kami ni nak catch up dengan semua projek menjahit.  Sampaikan banyak sangat projek DIY kami terbantut.  Nampaknya saya masih belum cukup pandai agihkan masa dan jadual kerja.  Hopefully saya lebih organize dan menguruskan urusan seharian dengan lebih bagus lagi.

Nak pasang bias ni, boleh tahan terkial-kial saya ni.  TAmbahan pulak bias tape marker, dah lama kami pass ke MIL... MIL suka buat bias tape, ada request saya belikan bias tape maker.  Since yang saya punya terperam aje, saya offer ke MIL.  Tup-tup.. bila nak pakai, baru teringat dah takde... Takkan nak mintak balik kan.. seganlah.. hehehe.. Jadi we all buat je la kain biasa dgn potongan bias, takde lipatan apa2.. hehehe...
Pot holder ni mudah aje sebab kami refer tutorial dari Martha Stewart di sini.  Siap dia bagi pattern lagi tu, print dan trace aje.  Tapi dah lama ink printer habis, maka Baba draw sendiri aje heart shape ni..

Oh ye.. ada teknik buat bias tape tanpa membazir kain tau.  Next time la kot saya sharekan.  Kalau you all urgent nak buat, google la ye.. hehehehe... 

Hampir siap

Alhamdulillah.. dah siap sepasang.  Lupa pulak nak buat telinga utk  gantung.  
Comel dan praktikal kan?
 Saya perlukan 2 pasang lagi pot holder ni.  Yang bentuk heart ni agak besar la pulak, kalau angkat bekas ke, asyik terkena makanan.  NAnti saya nak buat 2 set lagi, buat bentuk square macam yang lama tu cuma tambahkan tempat selit tangan macam yang bentuk heart ni.  Macam lebih praktikal aje... Tunggu lah ada kelapangan, saya buat ye..

0 comments:

Post a Comment