CUCUR BADAK

Friday, December 9, 2016
Cucur badak ni antara kuih yang selalu sangat Mak budat dari kami kecil² dulu.  Rasanya tak pernah lagi saya makan Cucur Badak yang betul² sedap macam yang kami nikmati dari kecik.  Biasa kalau beli intinya kering dan tak cukup masin manis serta lemaknya tu.  Pendek kata kalau nak makan cucur badak baiklah Saya buat aje.  Bab keledek luar tu takdelah susah sangat.  Cuma Saya memang fail sikit kalau guna keledek oren.  Kemain seksa nak membentuk sebab melekit & lembik.  Tapi kalau keledek putih memang langsung takde masalah.  

Baru² ni saya ternampak ada orang share resepi cucur badak.  Saya tak berminat mana nak tau sebab rasanya cucur badak saya dah cukup sedap... hihihi.. (jangan marah aaaa...).  Tapi bila nampak hasil kejadiannya yang cukup lawa & penggunaan tepung beras buat saya tertarik.  Maka....

Keledek putih+oren kukus yang ditambah tepung beras & tepung gandum 1/2 cawan.  Tapi rasanya terlebih letak tepung sikit ni.  Doh nampak kering & keras sikit.  Separuh adunan lagi saya guna tepung gandum semata² just untuk compare hasilnya tu.  
Bila buat dua² doh.. adunan yang guna campuran tepung ni amat senang dibentuk & langsung tak melekat ditangan.  Cuma saya kena adjust kandungan tepungnya tu ikut selera sendiri.  Lagipun masa buat ni saya taklah sukat & ikut resepi.  Saya just gunakan gabungan tepung gandum & tepung beras untuk tau hasilnya aje.  Lepas ni pasti saya akan cuba lagi sampai dapat adunan yang betul² memuaskan hati.


Terserlah orennya tu kan?  Padahal saya guna 2 ketul keledek oren berbanding 3 ketul keledek putih.. Kalau guna keledek oren sepenuhnya sure lagi berseri

Cantiknyaa.. Rasanya not bad.  kalau Tiha dia prefer yang ni berbading tepung gandum.  Baba pula tak kisah yang mana² pun dia suka.  Saya pula prefer yang tepung gandum (mungkin sebab doh saya ni terlebih tepung tadi)
Pendek kata.. dapat lagi ilmu baru.  Alhamdulillah... Ni resepinya ye.. Saya copypaste semula..

P/s Resepi inti saya lain dari ni... kalau nak resepi inti cucur badak cara saya boleh cari kat entry lama ye..

Cucur badak.
#Syukran #jazilan
Bahan..inti
1 biji kelapa parut
2 cawan air...
Didih kan atas api perlahan hingga kelapa nya lembut.atau air nye agak tinggal secawan..(klu pakai kelapa yg muda tak perlu )tujuan inti tidak terasa berhampas bila makan. ... sebab guna kelapa tua...
5 batang serai dihiris
10 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
1 sudu kecil serbuk kunyit
2 senduk cili mesin..(ikut pedas)
Gula-
Garam-
Perasa ikut mulut sendiri
Klu suka sedikit jintan manis..
Blend bersama bahan diatas..
1 mangkuk udang putih..
Sehelai daun pandan
Sedikit minyak utk menumis..
Panas kan minyak..
Tumis bahan blender hingga wangi
Masuk kan kelapa dan daun pandan
Masak dgn api perlahan hingga agak kering masuk kan udang...dan kacau blk hingga kering..siap..
Bahan doh
800 gm keledek kuning sy kukus...
Di rebus dgn sedikit garam hingga lembut..tos kan hingga kering air nye
Dan lecek hingga halus..
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
Campur kan tepung dan ubi hingga menjadi doh yg lembut...klu masih lembik
Blh tambah tepung sedikit2 ...pasti kan guna tepung yg sudah bercampur seperti dibawah.dgn nisbah yg sama.tepung beras dan gamdum.
2 sudu tepung beras cap teratai
2 sudu tepung gandum
Di campur bersama..Guna tepung ini utk elak kan tangan melekat masa mengentil doh.
Bahagi doh kepada 25gm hingga 30.gm sebiji2 atau sebesar yg anda suka...😂
Buat bulat dan leper kan letak 1 k inti dan tutup..bulat kan dan leper kan. ...klu nak bulat2 pun blh je 😃😃
Buat lah hingga habis ...
Goreng dgn api yg sederhana sambil di balik2 kan...sehingga garing.selamat mencuba.

0 comments:

Post a Comment