BELI PRODUK DIRECT DARI CHINA

Wednesday, April 15, 2015

Malam ni ada freetime sikit nak mengadap blog.  Esok my hubby kena keluar awal coz ada tempahan nasi lemak.  Alhamdulillah... makin banyak tempahan yang diterima Kina Cafe.  Biasanya Jumaat pagi memang dia sibuk menyiapkan order sampaikan terpaksa menanak nasi lemak berkali-kali.  Sekarang ni hari-hari biasa pun dah makin ramai buat tempahan.  Teringat lagi pengalaman di awal-awal berniaga dulu, saya hanya menanak separuh periuk untuk jualan sarapan. Bila habis, bukan main seronok lagi.  Sedar tak sedar, kini kami perlu menanak sehinga 3x sepagi. Doakan kami dapat cari tapak perniagaan yang lebih besar, bolehlah kami perkenalkan lebih banyak menu.  

Dah mula melalut... hehehe... topik malam ni takde kena mengena pun dengan cafe kami.  Tapi tentang hobi baru saya (yang asalnya hanya untuk jimatkan perbelanjaan rumah & kami berdua tak suka shopping baju!!).  Bila dah terlanjur membeli mesin, banyakla ilmu jahitan yang kena kami khatam.  Rupanya dah banyak footer & alat bantuan menjahit untuk memudahkan kerja kita.  Dengan footer ni macam-macam kerja yang susah jadi mudah contohnya nak buat jahit tepi, jahit zip, hem (lipat & jahit), ruffles (kedut) dll.  

Mulanya saya nak beli satu, satu... kiranya beli bila rasa perlu aje.  Sampailah saya ternampak set ni... terus kena sawan ****...  Haaa.. 32pieces footer tu.  Laju je saya order dekat sorang peniaga online ni.  Dia caj RM120+RM8 postage... entah apa masalahnya.. barang tu lambat sangta sampai dari masa yang dijanjikan, saya mintak cancel ajelah...  SEBABNYA saya dah jumpa dekat mana diorang ambik stok!... heheheh... 

Maka... laju je saya masuk http://www.aliexpress.com/  untuk mencari barang-barang menjahit!  Waahhh!!.. barang-barang direct dari China & free shipping!  Lepas membelek, saya beranikan diri membeli set footer tu (harga di sini sekitar RM65.00).  Sebelum beli, saya tengok dulu RATING, REVIEW & JUMLAH PEMBELI.  Make sure buyer tu memang offer barang-barang yang berkualiti sebagaimana yang dijanjikan.  Harga tu letak no. 2.. ada sesetengah letak harga murah gila.. tapi was-was jugak saya... Baca jugak polisi yang disediakan oleh Aliexpress ni... Cthnya jaminan wang dikembalikan kalau barang tak sampai, ada cash voucher, discount dll.  Menarik tak??? 

Selepas 2 minggu saya order... Tadaaaaa....

Bila bukak mailbox, ada packaging ni menanti... Waaaa... Happy!!

Haa.. inilah footer yang saya maksudkan tu.... 

Cumanya.... footer ni dilabelkan dalam bahasa cina!  Pulakkk... heheheh... Masa saya baca review, ada yang kata diorang dpt translation sekali... Bykan rezeki saya la kot.  Nampaknya saya kena refer page seller online la untuk belajar cara guna tapak-tapak ni... :P
Haa.. satu lagi, bukan sekadar barang jahit aje dijual di sini tau.  Boleh cari segala Mak Nenek barang pun.. kena pandai pilih & rajin membelekla sikit.  Saya cuma share kat sini kalau-kalau ada sesiapa nak cari barang-barang murah dari China bolehlah masuk kat sini(produk yang original pon ada).  Kebanyakan penjual online yang preorder tu beli dekat sini juga... :)

P/s : Bukan main banyak item dalam wishlist saya kat situ... hehehehe... Ni antaranya...

Ada banyak jenis... ni salah satu aje le... Kalau beli dekat kedai mahal ni wehh.. Kalau beli direct memang murah!...  Apalagi... Masuklah web tu & search apa barang yang korang nak... (tengah menghasut ni... :P)...

2 comments:

{ Unknown } at: July 26, 2016 at 2:25 PM said...

salam, macam mana cara payment dekat aliexpress, kalau bank in boleh tak ?

{ Kina } at: August 29, 2016 at 12:10 AM said...

Sorry lambat respond.. Biasa saya guna ct card. Payment cara lain sy x pasti tapi alibaba co ni terkenal dgn sistem alipay dia. Boleh lah miss cuba..

Post a Comment