JAPANESE SOUFFLE CHEESECAKE

Friday, October 17, 2014
Korang pernah makan Cheesecake yang dijual dekat Jusco tu tak?  Ada yang La Boheme or Mack Cik... Rasanya very light & soft.  Kalau sebiji (harga around RM11+) memang tak cukup untuk sekali hadap.  Very light... not sweet... memang teringin sangat buat coz kami sekeluarga memang sukakan kek tu.  Nak cari resepi tak tau namanya.. jadi saya akan belek tekstur kek² yang ditayang para blogger untuk dapatkan resepi cheesecake macam tu.

Lepas tercari² saya ternampak Japanese Souffles Cheesecake yang lembab dan gebus aje... Waaaa... nak kena try buat ni!!!!  Yang lagi syiok, saya jumpa versi mudah... mostly bab bahannya yang diguna tu cuma 5 aje.  Ohh... makin excited...

Petang semalam dengan penuh excitednya, mulalah masuk ke dapur.  Dah siap tu, menunggu dengan penuh suspense... Masa tu saja je belek² semula resepi... Then baru perasan.. Ya Allah!!!! lupa letak tepung!!!!  Dah 20 minit pun dalam oven!!!  Uwwaaaa.... Hancur luluh hati ku... Kek yang dibuat sepenuh perasaan terlupa letak tepung pulak.. Hadoiii... Nak tak nak, biar ajelah kek tuh terus dibakar hingga cukup 1 jam.  Dah cukup 1 jam,  bahagian atasnya macam putih je lagi, saya tambah lagi 20 minit.  Yang buat saya lega, kek ni nampak 'set' walaupun takde tepung.. heheheh...

Cheesecake tanpa tepung, hanya di Kinazone... :P

Walaupun tak bertepung... berebut² dimakan.. sedapla pulak!!! Hahahaha....very cheesy.. nanti nak try versi complete lah.. Yang terlupa letak tepung ni pun macam tak cukup kami hadap 
Apapun rasa cheesecake ni tetap tak sama macam cheesecake yang saya cari tu.  Adehh.. bilakah missi mencari ini akan terhasil??

Nak resepi, ambik dari sini ye & saya paste di sini jugak.  Resepi ni diberikan dalam bilangan telur, cthnya utk cake pan 9inch macam saya ni, gunakan 5 biji telur.  Jadi semua bahan gandakan 5 lah ye.  Nak detail tentang resepi ni, masuk link yang saya bagi tu.  Kat situ ada detail cara pembuatan cheesecake ni...


Ingredients(4 eggs for an18 cm diameter cake)

Cream cheese  50 g

Milk                50 g

Egg                 1

Sugar             20 g

Plain flour       10 g

Cara²nya saya tak letak sebab panjang sangat.  Actually simple aje, tapi pemilik resepi bercerita detail siap dengan gambar sekali.  Jadi kalau nak buat masuk sana ye... :).  Kalau ada kerajinan saya share cara buatnya kat sini pulak - kalau rajinlah kannnn.... :P





0 comments:

Post a Comment